Kentekenherkenning is een vorm van beveiliging en toegangscontrole door middel van het alleen binnen laten van erkende voertuigen. Dit gebeurd door middel van een Camera en software die bij erkenning van het kenteken de poort of slagboom open doen waardoor het voertuig naar binnen kan rijden.
De camera wordt vaak geplaatst net boven of net onder de slagboom zodat er maximaal zicht is op de voorbumper van de auto. Ook kan het zijn dat er een camera achter het voertuig bevind waar door er prima zicht is op de achterzijde en er meer ruimte tussen het voertuig en de camera kan zitten waardoor de poort eerder open kan.
De software die vaak geleverd wordt bij de camera bevat een logboek met Kalender, beveiligingsinstellingen en instellingen voor optimalisatie van de camera. Als een voertuig het terrein op rijdt wordt het kenteken samen met de tijd vast gelegd in het logboek en bij het verlaten van het terrein is dit precies hetzelfde.
Dit heeft veel voordelen zoals: Alles wordt netjes genoteerd en als er een onbekend voertuig voor de poort staat, het voertuig niet naar binnen kan zonder het te melden aan de mensen die de poort bedienen. Dit is een preventief middel tegen diefstal.