Voice-over IP of afgekort VOIP is tegenwoordig de meest gebruikte manier van bellen. Vroeger werd er gebeld over de analoge lijn of ISDN, tegenwoordig gaat dit over het internet.
Er worden verschillende termen gebruikt op de zakelijke telcommunicatiemarkt, IP-telefonie, internetbellen, of internettelefonie. Ook bestaan er verschillende technieken voor VOIP, waarbij SIP het meest belangrijke en gebruikte protocol is.
SIP
Het protocol voor zakelijk bellen heet SIP, dit betekend Session Initiated Protocol. Dit protocol zorgt voor een minimale bandbreedte en maximale gesprekskwaliteit. Een SIP telefooncentrale kan zo worden ingeregeld dat dit protocol ook te benaderen is door andere systemen.
Voordelen VOIP
Tegenwoordig koppelen alle grote aanbieders VOIP al in hun datacentrum, hierdoor is de route van de telefoongesprekken zeer efficiƫnt en wordt alles over internet gecommuniceerd. Dit is vele male goedkoper dan onderling verbinden op de oude manier met ISDN of analoog. Hierdoor zullen de eindgebruikers profiteren van lagere kosten.
Nadelen VOIP
Zoals de naam al doet vermoeden is de grootste bottleneck van dit systeem je internetverbinding. Wanneer de internetverbinding er uit ligt is het ook niet meer mogelijk om te bellen. Gelukkig heeft Nederland zeer stabiel internet en kan er ook voor vrij lage kosten een back-up verbinding worden aangelegd.
Comments are disabled for this post.